קבוצת עבודה עיר חכמה

בחינת מוכנות מדינת ישראל לשימוש בתקשורת בתחבורה חכמה

בעשור האחרון התפתחה טכנולוגיה המאפשרת לטפל בהפחתת העומס בערים ובמניעת תאונות על ידי שימוש במערכות תחבורה חכמות שיתופיות (Cooperative-ITS). מערכות תחבורה אלה מתבססות על תקשורת V2X, כדי לאפשר שיתוף פעולה בין כלי רכב ותשתית הכביש להשגת שיפורים בתחומי הבטיחות, הניידות, ואיכות הסביבה. הוכח כי למערכת אלו השפעה דרמטית על בטיחות, ניידות וסביבה.

לצורך זה שוחרר בארה”ב ובאירופה ספקטרום שלGHz 5.9 ,שמוקדש לתקשורת הנ”ל ופותחו תקנים, המבססים את השימוש במערכות תחבורה חכמות שיתופיות. לאחרונה החלו לבחון גם את האפשרות של שימוש ברשת סלולרית מהדור החמישי כתחליף לשימוש בספקטרום הנ”ל.

הנהלת איגוד ITS ישראל, בתאום עם גורמים ממשרד התחבורה, החליטה לקחת על עצמה לבחון, את מוכנות מדינת ישראל לקליטת מערכות חכמות, המבוססות על תקשורת לרכב, תוך מתן גדש על שימוש בספקטרום GHz 5.9 ,על היבטיו השונים (תקנים אירופיים לעומת תקנים אמריקאים).

לצורך כך נקבע יעד לקבוצת העבודה “עיר חכמה” לבחון את התחום הזה, לאפשר לתעשייה המקומית לשלב את דעותיה בנושא, להפיק נייר/ות עמדה, ולסייע למשרדי הממשלה הנוגעים בדבר בשחרור הספקטרום הנ”ל גם בארץ.

כחלק מתוכנית עבודה ארוכת טווח של איגוד ITS ישראל לקידום התחבורה, נקיים סדרה של כשישה מפגשים בקבוצת העבודה, בנושא אישור ספקטרום 5.9 GHz בארץ.
המפגש הראשון יוקדש להצגת הנושא ובחירת הצוותים לתתי הועדות, בהמשך יתקיימו מפגשים של תתי הועדות ולבסוף, מפגש לסיכום הנושא.

המפגש הראשון בסדרת המפגשים לשנת 2015, התקיים בתאריך 5.5.15 בבניין עיריית ת”א-יפו, באדיבותה של מיטל להבי, סגנית ראש עיריית ת”א-יפו.
במפגש זה סקר מר זאב שדמי, ראש תחום מחקר ופיתוח טכנולוגי במשרד התחבורה, את תמונת מצב והצגת הצורך, לפי נקודת המבט של משרד התקשורת.
ההרצאה השניה הועברה על ידי און הרן, CTO, אוטוטוקס אשר הציג את תמונת המצב הטכנולוגית.
בנוסף, הוצגה עמדת משרד התקשורת, על ידי מר שאול כץ, מנהל תחום רישוי אלחוטי. לסיום, ישראל רון, מנכ”ל Spotam , הציג את התועלות למדינת ישראל.

כחלק מהצגת המטרות והיעדים של סדרת המפגשים, נבחרו תתי ועדות שיעסקו בנושאים הבאים: הועדה הראשונה תעסוק בניתוח תמונת המצב העולמית ובחינת התועלות ויוביל אותו ד”ר חנן גבאי, חבר הוועד המנהל של איגוד ITS ישראל ומנכ”ל סי. ג’י – סמארטק בע”מ. הועדה השניה תעסוק בהיבטים טכנולוגיים, הקשורים לתשתית התקשורת ויוביל אותה מאיר ליטמן, מנכ”ל טלסקופ מנהלים הצלחה.
כל ועדה תתכנס למספר מפגשים על מנת לחקור ולסכם את התחום על היבטיו השונים. בסיום מפגשים אלה, יתקיימו מפגשי סיכום, לשם הכנה וגיבוש נייר העמדה של איגוד ITS ישראל ומשתתפי הקבוצה.

 

המועדים של מפגשי תתי הועדות:

מפגש 2:
תמונות מצב באירופה
תקינה ורגולציה

מפגש 3:
השפעה על התנועה והבטיחות בעיר ומחוץ לעיר / ד”ר ישראל פלדמן
תועלות כלכלית ואיכות הסביבה / פרופ’ אראל אבינרי

 מפגש 4:
תועלות והשפעה על המו”פ והתעשייה בארץ/ ישראל רון
דיון בנושא: מתווה למסמך ההגשה / ד”ר חנן גבאי

 

מפגש 5:
דיון: יישומים ותועלות, סדרי עדיפות ופתרונות תקשורת / ד”ר חנן גבאי
הערכות להפעלת ערוץ 5.8GHz לטובת מערכות חיוב / און הרן

 
מפגש מסכם

 

קבוצת עבודה – עיר חכמה

המפגש הראשון התקיים ב 28.10.14 בסינמה סיטי, גלילות בהשתתפות עשרות חברות מהתעשייה, רשויות מקומיות וגורמי ממשל.

במסגרת המפגש הראשון של קבוצת העבודה עיר חכמה הועברו ההרצאות הבאות:
דברי פתיחה – אור עמרי, יו”ר האיגוד הישראלי למערכות תבוניות לתחבורה.
מדיניות הממשלה לנושא עיר חכמה – אדי בית הזבדי, מנהל האגף לשימור אנרגיה וראש מנהלת ערים חכמות במשרד התשתיות הלאומיות האנרגיה והמים
העיר החכמה בתוכנית האיחוד האירופי – ד”ר חנן גבאי, מנכ”ל סי. ג”י – סמארטק בע”מ
תקשורת לקידום תשתית התחבורה – יוסף שנק, סגן המנהל הכללי לתקשוב בחברת חשמל
תרומת האקדמיה לקידום התחבורה בעיר החכמה – ד”ר ערן בן אליא, מרצה בכיר, המחלקה לגיאוגרפיה, אוניברסיטת בן גוריון.

בסיום המפגש התקיים דיון וסיור מוחות על המשך פעילות קבוצת העבודה. סיכום המפגש הופץ למשתתפים שנכחו במפגש.