וובינר מעברים אקולוגיים

שודר יום ראשון, 12-06-2022

איגוד סביבה וקיימות הציג וובינר מעברים אקולוגים. במסגרת הוובינר נערכה היכרות עם 17 היעדים של האו״ם לפיתוח בר קיימא – SDGs והוצג כיצד שומרים על חיות הבר באמצעות שימוש במעברים אקולוגיים כפתרון לקיטוע שטחים פתוחים על ידי כבישים.

אודות הוובינר 

מנחה הוובינר: שמוליק שוורץ-YKCenter וחבר הנהלת איגוד סביבה וקיימות בלשכת המהנדסים 

מהנדס כימיה (EMBA) במקצועו, בעל קריירה ניהולית בכירה (35 שנה) בתעשיית הפטרוכימיה והאנרגיה, מומחה בתחום ” תפעול מקיים “, מוביל ארגונים תעשייתיים בהיבט התפעולי לעמוד ביעדי הקיימות  הגלובליים SDG’s)  ( בסטנדרטים ובמדדים הבין לאומיים.

 

הרצאה 1:  היכרות עם 17 היעדים של האו״ם לפיתוח בר קיימא  – SDGs,  מאת יעל גיני מנהלת קהילת Israel SDG

בשנת 2015 נקבעו 17 יעדים כאג’נדה עולמית לפיתוח בר קיימא עד שנת 2030. היעדים אומצו על ידי כל 193 המדינות החברות באו”ם ועוצבו בשיתוף הסקטור הפרטי והחברה האזרחית. היעדים הגלובליים הנקראים בקיצור ה-SDGs, מהווים גישה הוליסטית לאתגרים המרכזיים של האנושות וכוללים מנעד רחב של נושאים חברתיים, כלכליים וסביבתיים.  קהילת SDG ישראל היא קהילה מקצועית של מחזיקי העניין לקידום הטמעת היעדים לפיתוח בר קיימא בישראל.

על המרצה:

יעל גיני, בעלת רקע עשיר בשיווק וקראייטיב עם ניסיון הן בסקטור המסחרי שם עבדה כקופירייטרית במשרדי פרסום גדולים בישראל והן במגזר השלישי שם נהלה את מחלקת התוכניות והדיגיטל של גרינפיס ישראל. יעל בעלת הסמכה בתחומים של כלכלה מעגלית, תכניות עסקיות ירוקות מטעם האיחוד האירופאי במסגרת תוכנית SwitchMed .כיום היא מנהלת את קהילת Israel SDG.

 

הרצאה 2:  שימוש במעברים אקולוגיים כפתרון לקיטוע שטחים פתוחים על ידי כבישים, מאת דרור דנבום, הטכניון

תשתיות אורכיות, כגון כבישים ופסי רכבת, מביאות לפגיעה משמעותית באוכלוסיות של חיות בר על ידי הגבלת יכולת התנועה בין בתי הגידול, וכן על ידי תמותה עודפת כתוצאה מדריסות על ידי כלי רכב. השפעות אלו יכולות להגביל משמעותית את יכולת השרידות של מינים הזקוקים לתנועה במרחבים גדולים לצורך קיומם, במיוחד כשמדובר על מינים רגישים הנמצאים גם כך בסכנת הכחדה, כמו למשל הצבי הארץ-ישראלי. מעברים אקולוגיים הינם מבנים מעשה ידי אדם אשר מטרתם לאפשר חצייה בטוחה של כבישים על ידי חיות בר, אם מעל או מתחת לכביש. במדינות רבות בעולם אומצו פתרונות אלו כדי לצמצם את הקיטוע הנוצר על ידי כבישים, וכן כדי להפחית דריסות של חיות בר. תכנון של מעברים אקולוגיים הוא תהליך מורכב הדורש ניתוח מרחבי של נתוני סביבה פיזיים ואקולוגיים לצורך זיהוי המיקומים המועדפים למבנים אלו, תכנון של סוג המעבר עצמו ועיצובו המיטבי בהתאם למינים הצפויים להשתמש במעבר, תכנון וניהול של סביבת המעבר, ולקיחה בחשבון של מגבלות תקציביות והנדסיות. עד כה בישראל נבנו מספר מצומצם של מעברים אקולוגיים יעודיים לחיות בר, וקיים פוטנציאל משמעותי לבנייה של מעברים נוספים לצורך שימור אוכלוסיות חיות הבר וצמצום השפעת הכבישים.

על המרצה:

דרור דנבום – בעל תואר שני בהנדסת הסביבה מהטכניון. נמצא בסוף מסלול של דוקטורט משולב עם לימודי תכנון ערים בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון. את המחקר הוא מבצע במעבדה לחקר האדם והמגוון הביולוגי בהנחייתם של פרופ’ אסף שוורץ מהטכניון ודר’ אבי בר-מסדה מאוניברסיטת חיפה. דרור מתמחה בתחום התכנון הסביבתי ובשימוש בכלי ניתוח מרחביים (GIS), בדגש על תכנון שמטרתו שימור של קישוריות אקולוגית וצמצום אפקט הקיטוע המרחבי הנוצר על ידי תשתיות אורכיות.

לצפייה

 

במסגרת הכנסים,  ימי עיון וקורסים מוצג מידע, כמו כן במקרים מסוימים מפורסמים מצגות ודפי עמדה מטעם מרצים ומהנדסים. המידע המוצג במסגרות אלו משקף את עמדת המרצה והמציג ובשום מקרה אין לראות בו מידע רשמי או מידע מטעם לשכת המהנדסים האדריכלים והאקדמאים במקצועות הטכנולוגיים בישראל (להלן: ״הלשכה״). המסתמך או עושה שימוש במידע זה, עושה זאת באחריותו האישית ולא יבוא בכל טענה כלפי הלשכה, זאת כתנאי לכל שימוש או קריאה של מידע זה. אין בהערה זו כדי להוות הסכמה לעשיית שימוש במידע או במוצג או הסכמה לכל פגיעה בזכויות יוצרים של הלשכה או של המפרסמים או בכלל.