חודש הנדסה מקוון - מערכות תבוניות לתחבורה ITS

התקיים ביום ראשון-שני, 26-27/07/2020

להרצאות המוקלטות

 

יום ראשון, 26.7.20
11:00-12:00 Would you like to drive your car safely with eyes closed? עם אופיר שבתאי
12:00-12:10 גרשון פניטש מחברת פניגן – לנהוג עם עיניים עצומות, אבל לפתוח אותן לרווחה בכל הנוגע לפטנטים
14:00-15:00 חקר כשל טכני בתאונת דרכים בה מעורב רכב האוטונומי עם ד”ר חנן גבאי
17:00-18:00 מיקרו מוביליטי ובטיחות בדרכים, לאן?! עם ד”ר משה בקר
יום שני, 27.7.20
11:00-12:00 MAAS בנוכחות הקורונה עם ישראל רום
14:00-15:00 יישום תפיסת התאום הדיגיטלי (Digital Twin) כפתרון לאתגר של ניהול רכב אוטונומי עם ערן פלג
17:00-18:00 האם טכנולוגית 5 ג’י תוכל לשמש תקשורת בין רכבים עם סלבי פאר


יום ראשון, 26.7.20

11:00-12:00 Would you like to drive your car safely with eyes closed? עם אופיר שבתאי

עד סוף המאה, התשובה לשאלה הזו תהיה כנראה “מה זה לנהוג?” עם כביליון רכבים על הכביש ו100 מיליון רכבים חדשים בשנה, המעבר לרכבים אוטונומיים ייקח זמן, אבל כבר בקרוב נראה מוניות אוטונומיות ושירותים אוטונומיים כגון שינוע סחורות ומשלוחים בטביעת רגל הולכת וגדלה. עולם הרכב עובר בהדרגתיות מתכונות עזרה לנהג כגון עצירת חירום אוטומטית, שמירת נתיב וכו’ לנהיגה אוטונומית מלאה. מעבר זה מותנה, בין היתר באיכות וזמינות החיישנים כגון מצלמה, לידר ורדאר.
בהרצאה זו, נעבור על התפתחות ומגמות בתעשיית הרכבים האוטונומיים, נסקור את תחום החישה והבנת הסביבה ע”י הסנסורים המרכזיים – מצלמה, לידר ורדאר ונתמקד ברדאר לרכב אוטונומי כסנסור ייחודי וחשוב במארג הכולל.

OphirSh

המרצה:

אופיר שבתאי – טכנולוג ראשי בקבוצת הרדאר של אינטל. אופיר הוביל צוותים בקו הראשון של המחקר והפיתוח בעולם בתחומים של ייצור מעבדים, מערכות תקשורת ביתיות, פיתוח רכיבים לטלפונים ניידים, רכיבים לניווט ואיכון מחוץ ובתוך בניינים ופיתוח רדאר.


12:00-12:10 לנהוג עם עיניים עצומות, אבל לפתוח אותן לרווחה בכל הנוגע לפטנטים עם גרשון פניטש חברת FINNEGAN

עד 2050, תעשיית האודיו-וידאו (AV) תהווה את עמוד השדרה של שוק שמגלגל 7 טריליון דולרים בשנה. כדי להצליח, חברות AV זקוקות לפטנטים חזקים. אמנם, חלק מהפטנטים אכן רבי ערך, אך לרוע המזל, רבים אחרים חסרי ערך לחלוטין. בדומה למהנדסים ולמנהלים שאחראים על הצלחת החברה, ישנם דברים שתוכלו לעשות כדי להבטיח שהחברה שלכם תשיג פטנטים רבי ערך.

Panitch-Gershon

המרצה:

גרשון פניטש, מרצה לאסטרטגיית פטנטים בפקולטה לבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת תל אביב ושותף בפיניגן, אחת מחברות ה- IP המובילות בעולם, ידון בהבדלים בין פטנטים חלשים וחזקים, וימסור לכם טיפים לחיזוק עמדת הפטנטים של חברתכם.


14:00-15:00 חקר כשל טכני בתאונת דרכים בה מעורב רכב האוטונומי עם ד”ר חנן גבאי  

כיום ניתן דגש רב לחקר האחריות של הנהג לתאונת דרכים. בארץ מעטים המקרים בהם מבוצע חקר כשל טכני מעמיק כנהוג בחקר תאונות בתעופה. אולם  נראה שכניסת הרכב האוטונומי לתעבורה היבשתית מחייב שינוי ואימוץ מתודולוגית חקר הכשל הטכני במסגרת כל חקר תאונה בה מעורב רכב אוטונומי. בהרצאה נציג את מתודולוגית חקר הכשל הטכני ונביא מספר דוגמאות.

ChananGabay

המרצה:

ד”ר חנן גבאי בעל תואר דוקטור במכאניקה שימושית מהפוליטכניק שבניו-יורק.
במסגרת חברת יעוץ שהקים, סי. ג’י – סמארטק  בע”מ, מספק שירותי חקר כשל, אבטחת איכות, חו”ד מומחים, בוררות טכנית, ייזום וניהול מו”פ במימון האיחוד האירופי.
בעבר שימוש בתפקיד סמנכ”ל פיתוח עסקים במוטורולה ישראל, והתמחה גם במחקר ופיתוח של מערכות תקשורת לכלי הרכב ולעיר חכמה. ולפני כן ניהל את מערך אבטחת איכות ומעבדות חקר הכשל של ח”א.


17:00-18:00 מיקרו מוביליטי ובטיחות בדרכים, לאן?! עם ד”ר משה בקר

בעיות גודש התנועה מעודדות מעבר והגברת השימוש ב”מיקרומוביליטי”: המשך גידול רמת המינוע והשימוש בכלי הרכב הפרטיים בעולם ובישראל מלווה בתחום העירוני, בבעיות קשות של גודש ופקקי תנועה, ריבוי תאונות דרכים, ובעיות קשות של זיהום אוויר ורעש.  השימוש בקורקינטים ואופניים חשמליים (“מיקרומוביליטי”) החלה לספק פתרונות לניידות הצפופה בעיר.

המגמות בהתייחסות ל”מיקרומוביליטי” כאמצעי תחבורה: גורמי הממסד בשלטון המקומי וברמת הממשלה רואים בשימוש בכלים אלה לניידות גורם תחבורתי חשוב אשר בא להחליף נסיעות ברכב הפרטי להתמודדות עם בעיות הגודש והצפיפות וכגורם משלים להגברת השימוש בתחבורה הציבורית.  עם זאת, במציאות שהתפתחה בעקבות מגפת הקורונה המעבר מתחבורה ציבורית שמתקיימת בצפיפות אישית גבוהה ל”מיקרומוביליטי” שהיא בעיקרה אמצעי תחבורה אישית, הפכה הניידות ב”מיקרומוביליטי” גורם מתחרה לתחבורה הציבורית בעקר לבני הדור הצעיר. ברם, בצד היתרונות מתפתחת גם בעייה חמורה: בעיית תאונות הדרכים שקשורה ברכב ה”מיקרומוביליטי”. המתאפיין בחוסר יציבות, חוסר הגנה על המשתמשים בו

התפתחות בעיית תאונות הדרכים של ה”מיקרומוביליטי”: רמת הבטיחות הירודה של כלי רכב אלה מסבירה את הגידול המשמעותי בהרוגים ובפצועים קשה בתאונות הדרכים של המשתמשים בכלי ניידות אלה בשנים האחרונות. מספר הנפגעים המאושפזים כתוצאה של תאונות במעורבות ה”מיקרומוביליטי” בישראל עולה על יותר מ 1000 לשנה עם מספר הרוגים המגיע לכדי 15-20 לשנה.

ה”מיקרומוביליטי” ומניעת תאונות הדרכים לאן?!: הבנת גורמי התאונות של מעורבות ה”מיקרומוביליטי” מחייבת פיתוח של אמצעי המנע בהגברת הבטיחות של אמצעי תחבורה זה. קיימת דחיפות לבחינה, מחקר, ודיון בבעית הבטיחות של ה”מיקרומוביליטי”, בסיבות ובגורמים להופעה ולהחמרה של הבעייה וזאת בהתייחס לחוסר בהסדרה מערכתית של הנושא: חקיקה ורגולציה, הכשרה, רישוי, חינוך, הסברה, אכיפה ובמיוחד הסדרת תשתית בטיחותית שתפריד בין המיקרומוביליטי ובין תנועת כלי הרכב הרגילים.

moshebekar

המרצה:

ד”ר משה בקר, מנהל אקדמי, תחבורה, מכללת הגליל וחבר הנהלת ITS ישראל בלשכת במהנדסים


יום שני, 27.7.20

11:00-12:00 MAAS בנוכחות הקורונה עם ישראל רום
תפיסת ה MaaS  נועדה להבטיח חלופה לרכב הפרטי, שתהיה נוחה, ברת קיימא, תקטין עומסים ובמחיר נמוך יותר, ע”י שילוב כלל אמצעי התחבורה הזמינים (תחבורה ציבורית, שיתופית ומיקרו), הזמינה לנוסע באמצעות אפליקציה בסלולר, ומאפשרת תשלום יחיד.
התפיסה קנתה לה אוהדים רבים ויושמה באלפי ערים בעולם, תוך התאמה לתנאים ולצרכים הרלוונטיים.
התברר כי תפיסה זו אינה ניתנת למימוש באופן האידיאלי שבו הוצגה ויוצרת אילוצים וקשיים בעת הפעלתה במטרופולינים רבות. התפשטות וירוס קורונה יצרה מדרגת קושי נוספת לאור התמשכותה ונוכחותה בכל העולם. האתגר הוא לעדכן את התפיסה בהתאמה לשינויים שחלו בתחבורה, בתשתיות ובהתאם לדרישות הריחוק החברתי. בכך יעסוק המפגש: הצגת אפיון והצעה להגדרה עדכנית: MaaS 2 in COVID-19 PRESENCE.

israelrom

המרצה:

מר ישראל רום בעל  תואר ראשון בהנדסת תעשיה וניהול/ מערכות מידע, בהצטיינות, תואר שני בהנדסת תעשיה/ ניהול תעשייתי.
פרש מצה”ל בדרגת אל”מ, ממקימי אגף התקשוב. הקים וניהל חברת סטארט-אפ בתחום ה 2.0 WEB. הקים וניהל את מנהל הטכנולוגיות של שירות בתי הסוהר, בדרגת תת-גונדר.
ניהל את חטיבת טכנולוגיות מידע וחדשנות באגד. הוביל פעילות אגד בתחבורה חכמה, חדשנות ושיתופי פעולה עסקיים וטכנולוגיים עם סטארט-אפים, בתחומי הגנת הסייבר, IOT, AI.
יזם בתחומי תחבורה חכמה, חבר הנהלה באיגוד ITS ישראל ובחברות סטארטאפ.


14:00-15:00 יישום תפיסת התאום הדיגיטלי (Digital Twin) כפתרון לאתגר של ניהול רכב אוטונומי עם ערן פלג  

אתגר הרכב האוטונומי מציף את הקושי שבבקרה אנושית על כמות גדולה של ישויות אוטונומיות ולצורך שילוב של תכן מונחה מודלים במשולב עם סימולציה תלת-ממד.
בהרצאה נציג את נושא תכן מונחה מודלים ככלי לפיתוח ותפעול רכבים אוטונומיים. נחשוף את המתודולוגיה ליישום תכן מונחה מודלים (MBSE) עבור כל שלב במחזור החיים והיכולת להתאים למתודולוגיה של כל פרויקט וכל לקוח.
הנושא והכלי יודגמו באמצעות פרויקט שבוצע בנסיעת הרכבת הקלה בירושלים.

eranpeleg

המרצה:

ערן פלג

ערן הינו בוגר אונ. בר-אילן בתחומי כלכלה ומדעי המחשב, יוצא ח”א הן כטייס קרב והן כמפקד יחידה ביחידת המחשב של ח”א.  ערן מתמחה בפיתוח ובהנדסת מערכות מונחי מודלים .)MBSE( ערן הוא בעל הסמכה לUML- וSysML- מ.OMG- בשנים האחרונות ליווה פרויקטים רבים בתחום פתוח מונחה מודלים במספר ארגונים בתעשייה במקביל להקמה וניהול של חב’ מטאפור ויז’ן המתמחה בפיתוח כלים ליישום .Digital-Twin-ו MBSE


17:00-18:00 האם טכנולוגית 5 ג’י תוכל לשמש תקשורת בין רכבים עם סלבי פאר  

רכב מקושר היום ובעידן 5G    C-V2X (Cellular Vehicle-to-Everything)

טכנולוגיה 5G מיועדת לחולל מהפכה במערכת האקולוגית של הניידות ובאופן שבו כלי רכב ונהגים מתקשרים עם העולם, כולל משתמשי דרך פגיעים כמו הולכי רגל ורוכבי אופניים.
זאת אבן דרך חיונית לדיגיטציה מתמשכת של התחבורה על ידי מתן זרימת מידע זמין בזמן אמת. היום הטכנולוגיה נחשבת לאמינה מאוד וניתנת להפעלה, כדי לאפשר בטיחות בדרכים, יעילות תנועה והתקדמות סביבתית.
תעשיית הרכב והטלקום – בשיתוף פעולה תחת 5GAA – תומכת ברעיון ש- 5G תאפשר עוד יותר תקשורת V2X משופרת קריטית למשימה, ותהיה הפלטפורמה האולטימטיבית המאפשרת שירותי C-ITS (Cooperative Intelligent Transport Systems) מתקדמים.

Peer

המרצה:

מר סלבי פאר- מנכ”ל חברת ספטרוטק בע”מ
בשנת 1989 הקמתי את חברת ספטרוטק בע”מ מאז ועד היום אני בעלים ומנכ”ל של החברה. כיום מנהל צוות של כ- 50 עובדים בתחומי פיתוח, הנדסה וייצור.
בעל תואר B.A בפסיכולוגיה ותואר שני מוסמך-MBA במנהל עסקים.
מזה 30 שנה אני עוסק בפיתוח מוצרים טכנולוגיים בתחום הרכב.
היום בעיקר מערכות מקושרות בכל סוגי הטכנולוגיות2G,3G,4G, BT, Wii-Fii  ובעתיד 5G .


איגוד מערכות תבוניות לתחבורה ITS